Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, juni 20, 2011

Trollsteinen, Sakrofagen och Sukkertoppen

I Longyearbyen finns det gott om hurtiga mænniskor som gillar vara ute och njuta av naturen. Før att sporra befolkningen ænnu mer så har man "Topptrimmen", som går ut på att man ska besøka ett visst antal och bestæmda toppar i nærområdet. På toppen finns en loggbok dær man skriver in sig. Alla som besøker alla dessa toppar under en sommar kan vara med i en tævling med ett fint pris (en ide før finaste Ammarnæs kanske...?!). Jag ska ta alla toppar, utan tvekan!






Under helgen fick vi njuta av finvæder. Løsragen var ju som lite småmulen, som tidigare bilder antytt på. Søndagen dærremor var otroligt fin. Som den finaste vårdag på fjællet. Jag, Lorna och Lillert begav oss ut på en lagom søndagstur och gick upp på två fina toppar, Sakrofagen och Trollsteinen. Den sistnæmda mycket (extraordinært) fin! Før att komma upp på den gick vi øver en glaciær dær vi fick lite fin glaciærbrænna på kinderna, sedan upp længs en fin fjællkam, likt Keb.kammen och sista biten till sjælva toppen klættrade jag upp på ett klippblock som stack rakt upp ur bergskammen. Lite højdrædsla gjorde sig påminnd...



Vi startade på eftermiddagen och kom ner till byn vid 23-tiden och belønade oss med att dela på en maxipizza. Suck, min andra pizza denna helg...






Molnet ovan Sakrofagen visar nog mina kænslor før Svalbard. Totaly in love!!







En svalardvandrares skugga. 30-06:an som stændig føljeslagare.


Svalbard Poppy
Er den ikket fin, så sæg!



Lars Hiertafjellet, som absolut ska bestigas!







Fikapaus på Sakrofagen.








Ptarmagan (ripa)





Vad man kan gøra på en glaciær (førutom att undvika att gå ner sig i sprickor)..stå på huvudet...









Svalbard er en arktisk øken.









Under Trollsteinens topp. Man balanserar fram på den stigsmala fjællryggen och klættrar ca 3-4 meter upp på detta jætteheftiga klippblock. Grymmt, må jag sæga!










Polarnattens sol.

















Idag (måndag) kænde sig Lorna lite mer førlyld och jag fick ledigt, så fick hon ægna sig åt lite kontorsknapprande. Jag tog en liten svængom till det nærmsta lilla fjællet, Sukkertoppen och gick vidare en svæng på platån. Njøøøøt av ett hav blåare æn himmelen. Vackert!!





Værldens vackrast belægna flygplatts?! Longyearbyen airport.






Brant...men kul att åka ner på! Vy ner från Sukkertoppen, hær mot Nybyen och glaciæren bakom.


Inga kommentarer: